Wednesday, August 11, 2010

1 RAMADHAN INI...

BISMILLAHIRROHMANIRROHIM...

EGH.... ALHAMDULULILLAH.... kenyangnye....

Ha... tu la nikmatnya berbuka puasa... bukan kenyang je tau. Terasa nikmat makanan tu... Biarlah makan nasi putih dengan kangkung goreng belacan saja pun sodap.... Sebelum ni, air sirap takde makna apa-apa pun tapi bila dah puasa ni, air kosong bodoh (kosong la...)cam gitu pun menambat selera dan menggoda iman ini kan? kan?

Hari pertama puasa, hari pertama merasmi blog baru... Akak feliz ni bukannya apa.... Saja nak tukar angin... Akak feliz ni jenis yang cepat bosan sikit.... Tak taula kalau kawin nanti asyik tengok muka suami rope itu je... em.. tak taulah... Dia yang lari balik rumah mak dia ke akak feliz yang lari balik umah mak akak? He ... suka sangat melalut dalam blog nih....

Baru kejap tadi akak feliz ada baca pasal hikmat bulan Ramadhan... ha ada satu benda nak kena tegur ni... Masyarakat kita suka sangat panggil bulan Ramadhan ni sebagai bulan puasa... tak salah kita gelar macam tu. Cuma ianya kurang tepat.... Bila kita panggil bulan puasa, sedikit sebanyak sudah hilang makna bulan Ramadhan tu....

Bulan Ramadhan ni, bulan diturunkan Al-Quran, bulan Lailatulqadar. ha.... Bulan untuk kita menghayati Al-Quran... nak kena baca banyak-banyak ke? ke... nak kena solat lama-lama? ha.... mari kita tukar... Bila ada orang sebut je bulan puasa, kita pun sebut BULAN TAQWA...... Boleh tak?

Ha, bila kita puasa, puasa mengekang nafsu. Bukan mengekang perut je tau! Nafsu kita untuk membuat perkara yang dilarang boleh disekat kalau kita betul-betul mahu melakukan ibadah puasa dengan cara yang betul!Jaga pandangan mata.... jaga mulut..... jaga telinga... ha yang paling penting, jaga hati!

Kenapa baca A-QURAN tu penting? ha... sebab... ALQURAN hanya menjadi milik orang yang bertaqwa. ALQURAN hanya akan memburu orang yang hatinya berdenyut untuk memiliki rasa cinta Allah, takut mendengar nama Allah tetapi hatinya sentiasa mengejar cinta Ilahi yang Esa itu. ha... Nak jadi orang bertaqwa? Silakan! Jangan lupa baca Al-Quran.... (jangan baca saje... kena faham, kena mengerti dan kena amal...)

Mehla kita sama-sama berubah... Meh sume orang-orang kampung! JOM KITA TINGKAT TAQWA dalam dada!!! hu... Akak feliz harap, tahun ni punya bulan TAQWA takdela macam tahun-tahun ynag lepas. suram... gelap gelita... tak bercahaya... Nak juga rasa nikmatnya dan manisnya bulan Ramadhan. Semua orang setuju kan dengan akak feliz? Tak nak bulan Ramadhan kali ini jadi macam tahun-tahun yang lepas kan?

hu... Memang sukar nak menjadi orang bertaqwa ni... hanya doa yang kita dapat pohonkan.... eh! Jangan doa je... Kena ada semangat dan kekuatan untuk melakukan perubahan... Niat je tak cukup...Akak feliz mohon pada Ilahi semoga akak, ibu bapa akak, keluarga akak, kawan-kawan akak, dan seluruh umat Islam di dunia ini dapat merasa dan menikmati CINTA ILAHI yang sukar didapati itu.... Amin....

Semoga Ilahi memberkati kita semua.... Amin...

No comments:

Post a Comment